URDSELVA - 1 TIMES GÅTUR

Fantastik teltplass åpner seg midt i skogen! Plass til mange telt.

Lett tur å gå med masse opplevelser

18 min å kjøretur fra Høvik

Created with Sketch.
Gåtid: 1 times gange fra bil til rasteplass for 5åringen inklusiv noen stopp og utforskinger på veien. Dette gjelder for begge veiene man kan ta inn.
Created with Sketch. P
Tur 1: med vogn - Parkering ved Skui: Kjør til Persbråten 1, 1340 Skui, Stopp rett før du er fremme og parker rett under Skui hoppbakken, ikke mange plasser men gratis.
Tur 2 uten vogn - Parkering ved Bærum Jeger- og Fiskerforening: Kjør til Jordbruveien, 1340, Stopp rett før du er fremme og parker på den store parkeringen. Gratis med masse plasser.
Created with Sketch.
Distanse/GPS: 2.1 km en vei og ca 100 høydemeter - GPS koordinater til rasteplass: N59° 55.164' E10° 25.222'
Vogn: Ja på men bare på Tur 1. Grei vei helt opp til rasteplass gitt store hjul på vognen

"Urdselva er også midtpunktet i eventyrskogene i Risfjellkastet og tilliggende områder. Nærheten til bygda og stor landbruksaktivitet har satt sitt preg på disse nære områdene, men det stupbratte terrenget, med stup og ur opp mot Ramsåsen og Risfjellet, har bidratt til å bevare partier med tidligere tiders storskog."*

Kjempefin teltplass

Tur 1 - Med Vogn: Følg veien fra parkering under hoppet mot Persbråtan. Det er ca 1.4 km å gå på grusvei før man kommer inn i skogen, har kan man se på hester, kyr og juletrær :) Gå helt inn forbi husene i enden av veien og gjennom porten. Herfra følger man veien oppover langs elva. Det er flere flotte steder å kaste noen kongler i elva. Siste del oppover er grovere traktorvei. Lurt med vogn med store hjul.

Tur 1 med vogn: Parker under Skuihoppet og følg grusveien inn 1.4 km til Persbråtan. Følg veien videre opp langs Urdselva til terrenget flater ut.

Første 1.4 km er på grusveien ettersom denne har bom.

Fine plasser å oppleve elva på vei oppover

Tur 2 - Uten vogn: "Langs Urdselva, på sørsiden av vassdraget, går den gamle hesteveien med det karakteristiske navnet «Skosliteren». Bratt er den og fryktet som nedkjøring på ski, den gang det var tømmerkjøring med hest."*

Dette er veien å ta hvis ikke du trenger vogn. Parker på den store plassen rett før Bærum Jeger og Fiskeforening. Følg lysløypa innover mot fjellveggen. Ta til høyre ved første kryss slik at du har fjellveggen til venstre for deg. her begynner skosliteren som tar deg opp ca 2 kilometer til du krysser elva og går opp stien til venstre.

Flott skog og vei opp mot Urdselva

Spennende skog å utforske rundt rasteplassen.